Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Spotřeba elektřiny v Německu klesla na rekordně nízkou úroveň. Může to znít jako dobrá zpráva, je to ale přesně naopak
6.11.2023 | Petr Prokopec
Zdá se, že se EU daří dosáhnout svého. Mohlo by to být vnímáno jako dobrá zpráva, kdyby se o pokles spotřeby postarala vyšší efektivita. Tak to ale není, hlavní zásluhu na tomto vývoji má devastace průmyslu daná vysokými cenami elektřiny.
Když někteří analytici ještě na jaře předpovídali, že německá ekonomika letos vzroste o 0,3 procenta, říkal jsem si, že asi vědí víc než já. Nesleduji detailní data, bezpočet tabulek či grafů a ani studií, které by mapovaly ekonomickou situaci u našich západních sousedů. Přesto se z toho, co se dá vyčíst z běžně dostupných údajů a vytušit z kontaktu s lidmi z průmyslu, takový vývoj nezdál být moc pravděpodobný.
Čas nás v mezičase posunul o šest měsíců dále a momentálně už o růstu nemluví ani ti největší optimisté. Aktuálně se očekává 0,6procentní propad, za čímž má stát primárně růst cen energií. „Zmenšení nabídky elektřiny v Německu bylo chybou,“ uvedl prezident mnichovského ekonomického institutu Ifo Clemens Fuest. Odkázal přitom na vypnutí posledních bloků atomových elektráren, ke kterému došlo na jaře, stejně jako na přerušení odběru ruského plynu. Místo toho totiž ve hře zůstalo hlavně uhlí a obnovitelné zdroje.
Nyní se dozvídáme, že spotřeba elektřiny v Německu v roce 2023 klesla o 8 procent. Pokles spotřeby na 10 784 petajoulů navzdory bující elektromobilitě představuje historicky nejnižší hodnotu od roku 1990. Může to znít jako dobrá zpráva, neboť o snížení spotřeby energie při všech těch požadavcích na vyšší efektivitu přece jde. Jenže takhle jednoduché to není - tento propad není dílem vyšší efektivity, je dílem poklesu výkonu celé ekonomiky, a to zejména v energeticky náročných průmyslových odvětvích.
Ve skutečnosti tak jde o tragédii svého druhu, neboť často probíraná „deindustrializace” je v Německu zjevně v plném proudu. A Fuest varuje před dalším vývojem, který nemá šanci jít jiným směrem - veškeré dopady nedávno započatého procesu teprve přijdou. „Plány firem z chemického průmyslu na přemístění výroby je třeba brát vážně,“ uvedl mimo jiné. Nejde nicméně jen o tento obor, stěhování mimo Evropu zmiňuje stále více společností, automobilky nevyjímaje. Proč by totiž někdo měl vyrábět auta se ztrátou zapříčiněnou vysokými mzdami, drahými energiemi a dalšími zbytečnými byrokratickými náklady, když stačí přesunout halu o pár tisíc kilometrů na východ, kde máte vše levněji? Odpověď se nabízí sama.
Snížení spotřeby elektřiny tedy nelze brát pozitivně, bez širšího kontextu je to jen jedna strana mince, navíc taková, na kterou se kouká snáze a se zalíbením. Tu druhou nikdo nebude chtít vidět, tedy určitě ne z těch, kteří se rozhodli tlačit jednostranně zaměřenou zelenou politiku až do sebezničení.





I když v Německu letos narostl počet elektromobilů v provozu nemalou měrou, spotřeba elektřiny poklesla. Dobrá zpráva to ale není, stojí za tím hlavně pokračující potírání energeticky náročných průmyslových odvětví vysokými cenami elektřiny. Ilustrační foto: BMW
Zdroj: Focus
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:43 - Stepan
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB